Sisältöön
Unipoli SportUnipoli Sport
ETUSIVULIIKUNTATARJONTATILATHINNASTO JA KULKUOIKEUDETSEURATOIMINTAINFO

Syitä ja ratkaisuehdotuksia liikkumattomuudelle

 

”Ei ole kaveria”

Kaverin puuttuminen on yksi suurimmista esteistä liikkumattomuudelle, et ole yksin.

  • Kysy rohkeasti opiskelu-/työkavereita mukaan, kerätkää pieni porukka ja lähtekää yhdessä.

  • Tutustu korkeakoulujen liikuntayhdistysten lajikerhoihin, joissa tapaat uusia ihmisiä.

  • Osallistu Unipoli Sportin liikuntakursseille ja/tai Kunnon Startti -pienryhmiin, joissa tutustut muihin kurssilaisiin.

  • Saat tukea kampusten liikuntatuutoreista.

  • Rakenna uusia sosiaalisia suhteita liikunnan avulla, esim. kuntosalilla, jumpissa, kursseilla yms.

 

”En tiedä, mitä tekisin”

Mikä on tuntunut lapsuudessa kivalta? Mitä olet aina haaveillut kokeilevasi? Voisiko sen tehdä nyt?

  • Tutustu Unipoli Sportin Tarjontakalenteriin.

  • Kysy kaveria mukaan ja lähtekää kokeilemaan yhdessä jotain uutta.

  • Pyydä kokeneempaa kaveria auttamaan, ohjaamaan, opastamaan alkuun.

  • Kysy apua liikunnan aloittamiseen Unipoli Sportin liikuntaneuvonnasta.

  • Unipoli Sportin PT auttaa sinua kohti tavoitettasi.

  • Valitse itsellesi sellainen liikuntamuoto, josta saat onnistumisen kokemuksia.  

 

 “Muut tuijottavat / katsovat, en sovi joukkoon”

Liikuntamuotoja on paljon erilaisia. Löydä itsellesi sopivin vaihtoehto joko ryhmässä tai yksin.

  • Päätä itse, mitä teet, koska ja miten.

  • Tule sellaisena kuin olet.

  • Keskity omaan suoritukseesi, älä anna muiden häiritä.

  • Yhteisöllisyys ja hyvä henki auttavat motivaation ja mielenkiinnon rakentamisessa.

 

”Ei ole aikaa”

Kaikilla meillä on käytettävissä vuorokaudessa sama tuntimäärä. Tärkeille asioille löytyy aina aikaa:

  • Suunnittele viikkosi etukäteen ja merkitse kalenteriin liikunta-ajat samalla tavalla kuin luennot tai työaika. Vähänkin on parempi kuin ei mitään.

  • Unipoli Sportin Tarjontakalenterista löytyy vaihtoehtoja myös kiireiselle, esimerkiksi  30 min tuntimahdollisuudet. Silti aikaa jää 23,5 h somettaa, katsella tv:tä, tehdä koulu- ja kotitöitä, tavata kavereita.

  • Kahville menon sijaan sopikaa liikuntatreffit kavereiden kanssa.

  • Lähde lounastunnilla salille tai ulkoilemaan.

  • Älä unohda hyötyliikuntaa: Esim. kulje matkat kävellen tai pyörällä, käytä portaita hissin sijaan, tauota päivääsi, someta lankussa tai venytellen.


”Ei pysty, kun on lapsia”

Suunnittele ajankäyttösi.

  • Hyödynnä lapsen harrastusaika itselles: Älä istu hallissa odottamassa, vaan käy itse liikkumassa lapsen harrastuksen ajan.
  • Muista lähiliikuntapaikat ulkona ja ota lapsi mukaan, kun itse liikut.

 

”En ole liikunnallinen”

Jokaiselle varmasti löytyy sopiva liikuntamuoto.

  • Kävely ja pyöräily onnistuvat lähes kaikilta.

  • Kokeilemalla löytyy oma harrastus.

  • Myös hyötyliikunta ja arkiaktiivisuus kannattaa.

 

”Se on niin kallista”

Koko vuoden liikuntamaksulla (70 e) käytössäsi on Unipolin liikuntapalvelut ympäri vuoden. Tällöin:

  • Jos treenaat kaksi kertaa viikossa, yhden kerran hinta on rahkapurkin verran (0,67e).

  • Kerran viikossa treenatessa kertahinnaksi tulee yhden kahvikupin hinta (1,35e).

  • Kaksi kertaa kuukaudessa treenatessa yhden treenikerran saa opiskelijalounaan hinnalla (2,60e).

Pelkästään syyskauden maksulla (41e):

  • Kaksi kertaa viikossa palveluita käytettäessä, hinta on maitopurkillisen verran kertaa kohden (1 e).
  • Kerran viikossa treenatessa hinta on noin bussilipun verran (2e).

  • Kaksi kertaa kuussa käydessä, et saa edes juustoateriaa (4e).
  • Kerran kuukaudessa treenin hinnaksi tulee 8,20e.


”Olen luonnostani hoikka, en tarvitse liikuntaa”

Liikunnasta saa paremman kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin, joka edistää opiskeluissa ja työssä jaksamista.  

  • Selviät arjen askareista ilman suuria ponnisteluita.

  • Ennaltaehkäiset tuki- ja liikuntaelinsairauksia sekä sydän- ja verisuonisairauksia.

  • Aineenvaihduntasi toimii paremmin.

  • Nukut paremmin.

 

”En jaksa kantaa treenikamoja koko päivää luennoilla”

Suunnittele etukäteen.

  • Valitse päivän vaatetus niin, että voit käyttää niitä myös treenatessasi.
  • Kanna mukanasi vain välttämättömimmät tavarat.

  • Reppu on kätevä kantaa.

 
TAMK Tampereen teknillinen yliopisto Tampereen yliopisto
Muokkaa